TEATRU RADU STANCA

noiembrie 2017, nr.60

–––––––––––––––––––

–––––––––––––––––––

iulie 2017

–––––––––––––––––––

iulie 2017

–––––––––––––––––––

iulie 2017

–––––––––––––––––––

mai 2017

–––––––––––––––––––

mai 2017

–––––––––––––––––––

ianuabrie 2017

BRD- Groupe Société Générale prezintă turneul
„Manifest pentru dialog”
despre educația în familie

decembrie 2016

Ce înseamnă a fi minor în România? Este nevoie de o școală pentru părinți? Cât de mare este orgoliul național, mai ales atunci când vine la pachet cu o lejeritate în a-i judeca pe străini? Acestea sunt doar câteva dintre întrebările cu care tânărul regizor și dramaturg Bogdan Georgescu și un grup de actori masteranzi din Sibiu provoacă publicul din șapte orașe ale țării la un dialog deschis în sala de teatru, în cadrul unui turneu susținut de BRD – Groupe Société Générale în perioada 11-28 noiembrie.
Spectacolul #minor pornește de la două cazuri intens mediatizate anul acesta – situația familiei Bodnariu și scandalul de la Opera Română – care, deși aparent diferite, aduc într-o zonă comună anumite metehne naționale precum pasarea responsabilității sau tendința de a ne crede mai buni și de a-i critica pe ceilalți fără a ne vedea propriile greșeli. La finalul reprezentației, actorilor li se alătură pe scenă un psiholog care îi invită pe spectatori să intre într-o discuție deschisă despre spectacol și despre alte subiecte controversate sau tabu care se înscriu în tema piesei.
„Ce înseamnă normalitate? Ce înseamnă familia ca tradiție și valoare într-o țară în care numărul copiilor abuzați – în familie – depășește zecile de mii anual? România este pe ultimul loc în Europa privind capacitatea de a empatiza. Nu știm să ne punem în pielea celuilalt, nu ne învață nimeni cum să facem asta, cum să înțelegem și să analizăm situații din perspective complet diferite. O majoritate nu poate stabili reguli și principii sociale care să încalce drepturile și demnitatea unei minorități, oricare ar fi aceasta. Vreau să cred că mai e timp pentru dialog, pentru a ne pune întrebări și nu a ne impune punctele de vedere, chiar dacă, din păcate, societatea românească ratează sistematic posibile șanse de emancipare”, spune Bogdan Georgescu, autorul și regizorul #minor.
#minor – proiect observațional de artă activă, co-producție a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) și a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS) – este al doilea spectacol al platformei „Manifest pentru dialog” după Antisocial, promovat anul trecut într-un turneu realizat tot cu sprijinul BRD – Groupe Société Générale. Proiectul din 2015 a generat o dezbatere despre debusolarea și tensiunea din școlile românești, urmărind un alt caz mediatizat, cel al elevilor unui liceu din Cluj-Napoca, sancționați din cauza unor postări pe un grup secret de Facebook.
„Succesul de care s-a bucurat anul trecut Antisocial ne-a confirmat interesul general pentru probleme actuale cu care se confruntă tinerii, precum și o apetență mai mare pentru dezbatere a tinerei generații, care înțelege că trebuie să fie mai activă în spațiul public pentru a produce schimbările pe care și le dorește. De aceea, am decis să sprijinim în continuare acest Manifest pentru dialog al lui Bogdan și al Teatrului Național Radu Stanca Sibiu și să aducem spectacolul #minor mai aproape de publicul din țară”, adaugă Flavia Popa, Secretar General, BRD – Groupe Société Générale.
„Atunci când am început proiectul Manifest pentru dialog cu Antisocial, o experiență unică în peisajul teatral și educațional românesc, am promis că vom dezvolta o trilogie cu actorii tineri de la ULBS și TNRS, cu coroborarea celor două instituții și cu sprijinul generos al BRD – Groupe Société Générale. #minor, a doua parte a trilogiei, care a fost programată, la fel ca Antisocial, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu 2016, își începe călătoria în orașele din România încercând să atragă atenția asupra violenței care, în toate formele ei, întunecă viața de zi cu zi a întregii lumi. Încercăm, împreună cu psihologi din orașele unde jucăm, să dezbatem cu publicul această problemă după fiecare reprezentație. Este o responsabilitate pe care ne-o asumăm în organizare și suntem convinși că va da roade importante. În același timp, asigurăm toți spectatorii că vom continua anul viitor acest proiect și cu cel de-al treilea spectacol”, afirmă Constantin Chiriac, Director General, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu.
Distribuția este formată din actori masteranzi: Vladimir Petre, Gabriela Pîrlițeanu, Raj – Alexandru Udrea, Maria Soilică, Claudiu Urse, iar echipa de producție este completată de Luminița Bîrsan (manager proiect), Vlad Bacalu (asistent regie), Dorin Părău (light design) și Tudor Răileanu (sunet).
Cristina GHINEA

◊◊◊

Naționalul Sibian în turneu internațional

iunie 2016

În luna martie, Teatrul Național „Radu Stanca” continuă seria turneelor în mai multe țări din Europa și Asia, reprezentând Sibiul și România la Stuttgart, Luxemburg, Beijing, Oslo și Budapesta. În aceste zile actorii sibieni se află în Germania cu spectacolul „Nathan înțeleptul”, de G. E. Lessing, în regia lui Armin Petras, spectacol rezultat în urma colaborării cu Teatrul Național din Stuttgart și realizat cu actori din ambele teatre. Premiera sa a avut loc în luna iunie a anului 2015, în cadrul celei de-a XXII-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, iar mâine are loc premiera la Stuttgart, cu o a doua reprezentație programată pentru 20 martie.
În „Nathan înțeleptul”, Lessing pledează pentru respectful și recunoașterea religiilor care se luptă între ele – iudaismul, creștinismul și islamismul. Spectacolul regizat de Armin Petras este rezultatul unuia dintre cele mai mari proiecte de coproducție demarate de Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu împreună cu Teatrul Național din
Stuttgart. Proiectul nu se limitează doar la o simplă punere în scenă a piesei, ci urmărește scopuri concrete, dimensiunea socială a terorismului și mai ales a rasismului în aceste două țări, fiecare cu particularitățile sale. Textul lui Lessing este „tradus” din perspective dezbaterilor pe tema violenței din Europa de astăzi.
„Vedem cum religii diferite, etnii diferite se întâlnesc și dau naștere unor fenomene care ne influențează pe toți, de aceea avem nevoie de dialog. Despre dialog este vorba în acest spectacol” – Constantin Chiriac.
„Este un subiect foarte delicat, iar abordarea terorismului prin teatru este destul de dificilă. Nu a fost ușor, deoarece a existat o barieră lingvistică. (…) Este cel mai interesant spectacol la care am lucrat în ultimii ani, iar trupa de la Sibiu este formată din actori excepționali, rar am întâlnit o trupă care să se bucure atât de mult de lucrul la un spectacol” – Armin Petras

Turneul TNRS la Stuttgart este realizat cu sprijinul ICR Berlin.

◊◊◊

Teatrul Național „Radu Stanca”,
partener într-un nou proiect european

În perioada 2016 – 2018, TNRS face parte din proiectul
european „Power of Diversity – The Crossing Lines
Project” și aduce noi provocări în comunitatea locală.

iunie 2016

În faza inițială a proiectului, care se desfășoară până în luna iunie 2017, fiecare partener va organiza un atelier de 14 zile, adresat tinerilor cu vârste cuprinse între 16 și 23 de ani. Fiecare workshop va avea ca rezultat un spectacol, care va fi prezentat într-un spațiu public neconvențional: o piață, un parc, o gară sau o clădire care nu are în mod normal destinația de locație pentru spectacole. Aceste prime producții teatrale vor fi de dimensiuni mai mici, pentru un număr de circa 1.000 de spectatori. Temele producțiilor individuale vor fi diferite în fiecare din cele 10 orașe, fiind stabilite în colaborare cu reprezentanții conducerii artistice a celor de la compania germană Aktionstheater PAN. OPTIKUM, coordonatorul proiectului. Alături de PAN.OPTIKUM se află RAPucation, în calitate de partener artistic. În Sibiu, prima etapă a proiectului a avut loc în luna aprilie 2016. Regizoarea Sigrun Fritsch, coregrafa de hip-hop Veronica Schell și responsabilul cu managementul educațional, Nima Feyzi Shandi s-au întâlnit cu tinerii interesați în cadrul unui workshop preliminar pe teatru, dans și rap. Etapa principală a atelierului, menită să pregătească spectacolul local, va continua în intervalul 8-17 iunie 2016. Pe data de 18 iunie 2016, va avea loc prezentarea publică a spectacolului, în cadrul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (10-19 iunie 2016).
La finalul primelor zile petrecute la Sibiu, Sigrun Fritsch a declarat: „După aceste 3 zile de workshop, în care ne-am distrat foarte tare muncind, am întâlnit tineri foarte entuziasmați și deschiși. E un oraș fantastic și mă bucur că pot să lucrez aici. A fost destul de greu să găsim un spațiu outdoor pentru reprezentație, deoarece ne suprapunem cu celelalte evenimente din festival. M-am îndrăgostit de un loc mic, din Piața Huet, dar nu s-a putut fiindcă e o parcare alături. După care am găsit niște scări interesante, dar nu erau exact ce căutam… Și într-o zi ne-am întrebat ce putem face, pentru că asta e o decizie foarte importantă. Locul trebuie să se potrivească tinerilor, este foarte important și va influența întreg proiectul. Într-una din zile am mers printr-un parc și, dintr-o dată, m-am gândit că acesta e locul nostru. Așa că acum trebuie să aflăm dacă e posibil să folosim Parcul Astra. Ar fi fantastic pentru tineri, pentru că oferă foarte multe posibilități. Fiind mic, oferă senzația de confort, iar natura ajută și ea. Ar fi perfect. Așa că sper. În aceste zile de workshop am fost foarte deschisă să primesc idei, imagini, practic orice. După această perioadă, voi reuși să realizez un fir roșu. Când mă voi întoarce în iunie voi fi foarte pregătită. Voi avea un text, muzică, și atunci va trebui să finalizăm structura spectacolului.”
La încheierea fiecărui workshop, cel mult 3 participanți vor fi selectați din fiecare oraș partener pentru a fi invitați la Freiburg, timp de șase săptămâni, în perioada iunie-iulie 2017, în vederea participării la etapa următoare a proiectului: producția efectivă a spectacolului final. Acest spectacol va porni într-un turneu european în perioada august 2017 – septembrie 2018.
Rezultatul final al proiectului este crearea unei companii noi, multinaționale, formată din tineri având un fond social foarte diferit, ca urmare a colaborării dintre instituții și organizații cu experiență în producția și găzduirea de spectacole de teatru de stradă și teatru interdisciplinar.
Acest grup va constitui „nucleul” unei producții teatrale de mari proporții, care va fi prezentată în spații inedite din diverse orașe europene. Limbajul teatral folosit va fi o combinație între hip-hop, rap și alte forme de dans. Astfel, tradiția teatrului de stradă va fi extinsă din punct de vedere artistic și noi categorii de public vor fi atrase înspre această formă a artelor spectacolului.
Producția finală va fi găzduită de toți partenerii implicați în proiect. Fiecare dintre aceștia își va folosi rețelele internaționale pentru a putea prezenta spectacolul în cât mai multe țări europene.
De asemenea, un alt scop al proiectului este atragerea unui public pentru care cultura nu este o prioritate, prin transmiterea unui entuziasm și a unui interes ridicat, prin folosirea acestui tip de „teatru-acțiune”, adică un teatru de stradă spectaculos și de mari dimensiuni. Întâlnirile artistice și schimbul activ dintre tineri prin intermediul experienței hip-hop (una din cele mai puternice forme de artă inspirate din cultura străzii) și a teatrului de stradă tradițional, pot construi noi oportunități de colaborare. Pregătirea de specialitate oferită de artiștii coordonatori ai acestei noi companii, posibilitatea efectuării unui turneu în cel puțin șapte țări europene, precum și șansa de a juca la standarde internaționale ridicate, sunt marile avantaje de care tinerii vor beneficia. Cu acest prilej, ei își vor putea dezvolta și îmbunătăți abilitățile individuale. Se estimează că spectacolul va putea fi urmărit de un public total de peste 100.000 de persoane.
„Power of Diversity – Crossing Lines” este cofinanțat prin Programul Europa Creativă al Uniunii Europene. Alături de Teatrul Național “Radu Stanca” Sibiu, se regăsesc următoarele instituții partenere: Aktionstheater PAN.OPTIKUM (Freiburg, Germania), Promoción de la Ciudad de Las Palmas de Gran Canaria (Spania), Pikene pa Broen (Kirkenes, Norvegia), Bytomskie Centrum Kultury (Bytom, Polonia), Cyprian Kamil Norwid Theater (Jelenia Góra, Polonia), The Creative Foundation (Folkestone, Marea Britanie), The Corn Exchange Trust (Newbury, Marea Britanie), Gerhart Hauptmann-Theater Görlitz-Zittau (Görlitz, Germania) și Passage Festival (Helsingør, Danemarca).

◊◊◊

Vești bune pentru spectatorii
FITS 2016! – I

iunie 2016

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu anunță punerea în vânzare a unui nou pachet de bilete pentru spectacolele care se vor desfășura în cadrul
Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu ce va avea loc între 10 și 19 iunie.
Dans și teatru, spectacole străine sau Made in România, alese cu atenție pentru a bucura un public cu gusturi eclectice, iată, mai jos, descrierea, pe scurt, a acestor spectacole.
Angajare de clovn (România, Teatrul Național Satiricus I.L. Caragiale), regia: Aexander Grecu, este o adaptare după ultima piesă scrisă în România de Matei Vișniec, câștigătoare a unui premiu Uniter.
Histrioni prin definiţie, protaginiștii nu-şi impart eroii, tradiţional, în comici veseli şi comici trişti – ei sunt, în primul rând, oameni, cu bune şi rele, participanţi fără voia lor la Circul Vieţii şi Morţii. Actorii satiriscieni uzează inimitabil registrul comic, liric şi dramatic, obţinând un cocktail artistic „letal” din bunătate şi sarcasm, generozitate şi egoism, invidie şi compasiune, tandreţe şi cruzime, măsură şi nesimţire, maturitate şi infantilism: „Oricine poate să fie Peppino. Sunt mii de Peppino. Toata lumea poate sa fie Peppino!”
Audiția (România, Universitatea de Arte „George Enescu”, Iași), regia: Conf.univ.dr. Octavian Jighirgiu, propune o incursiune în Rusia anilor ’90, într-un orășel care ar putea fi, la fel de bine, situat oriunde în spațiul est-european. Având ca laitmotiv mirajul unei vieți mai bune într-o țară prosperă, piesa propune spre analiză atât condiția individului care, odată ce și-a câștigat libertatea, nu știe cum să o gestioneze, dar și fracturarea relației de cuplu, într-o societate debusolată ce trăiește la limita sărăciei.
Flow (România, Universitatea de Arte din Târgu-Mureș), regia și coregrafia: Noémi Bezsán.
Încordarea şi relaxarea care vin din interiorul materiei, impulsurile nervoase care acționează părțile corpului, creează mișcare care se confruntă cu realitatea fizică. Dansatorii descoperă corpul uman, departe de zona lor de confort, în timp ce
spectatorii văd apa, uleiul, mierea, guma de mestecat, sfori şi arcuri metalice cum prind viață.
Kaspar (SUA, Pace School of Performing Arts / Enigma Theatre Collective), regia: Scott Davis, readuce în actualitate efectul pe care pierderea limbajului îl are asupra psihicului uman. Această versiune deconstruită și reimaginată prezintă paralelele condiției feminine la călătoria lui Kaspar – prin transferarea textului într-un recipient al evoluției experienței feminine, lumea este apoi modernizată și transformată pentru a aduce lumina asupra prezentului.
Șah Mat (Moldova, Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice Chișinău / M.A.D.E. Theatre), regia și coregrafia: Ianoș Petrașcu/ Eugen Farguțu. Denumirea Teatrului M.A.D.E. este prescurtarea pentru Mișcare, Artă, Dans și Emoție, și acestea sunt și ingredientele principale propuse publicului în această rețetă despre putere şi pericolul ei, inspirată de „Richard al III-lea”, piesa marelui Shakespeare. La finalul luptei de pe table de sah, rămâne o singură întrebare: Alb sau negru?

Vești bune pentru spectatorii
FITS 2016! – II

iunie 2016

Cum împarți o lacrimă / Re: Division (Japonia), coregrafia: Naoto Katori & Ikumi Kurosu.Cei doi artiști formează un duo încă din 2013, iar coregrafia lor pornește de la forme simple și crește în intensitate printr-un limbaj original ce exprimă o viziune complexă asupra lumii din jurul acestora, asemenea unui studiu al corpului uman ca expresie individuală într-un mediu marcat prin diversitate culturală. Spectacolul a fost premiat la Yokohama Dance Collection EX, Japonia, 2015.
Clasa noastră (Croația, Academy of Arts Osijek), regia: Jasmin Novljaković. În 10 iulie 1941, în timpul ocupației germane, în pitorescul sat polonez Jedwabne are loc o crimă teribilă. Câţiva localnici polonezi au închis un grup de concetățeni evrei într-un hambar şi apoi au turnat kerosen, arzându-i de vii. Pornind de la această întâmplare, spectacolul vorbește despre toate crimele din teatrele de război.
Apelul (SUA, Pace School of Performing Arts / GAPESEED Theatre Co.), regia: Dana Greenfield, investighează limitele limbajului și modul în care ne blocăm propriul nostru potențial creativ. William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge, Lord Byron şi Dorothy Wordsworth se îmbată, trândăvesc şi au discuţii filozofice în locaţii din Anglia și Alpii Elvețieni. O imagine a poeţilor romantici englezi intensă, comică, plină de energie, angoase şi profund inexactă din punct de vedere istoric!
Rața sălbatică / Wild Duck Addiction (Japonia, Edo Marionette Theatre YOUKIZA), regia: Yoji SAKATE. Un cortegiu funerar o nsoțește pe Hedvig, o fată care s-a sinucis. Oamenii merg prin pădure în căutarea unui loc de veci. Povestea se desfășoară în jurul membrilor procesiunii, privind în trecut la „evenimentele care au dus la moartea creaturii rănite”; creaturile sălbatice ce trăiesc în natură, care mor datorită tiraniei umane, prin otrăvire sau vânătoare, și ființele umane cu anumite defecte sunt surprinse în antiteză.

Dawn Way (România, Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu), regia: Veronica și Cătălin Pătru, aduce în prim plan tipologiile diferitelor personaje aflate în momente de criză. Cuplurile sunt supuse unui test în decursul unei nopți, încercând să rezolve situația. Autorul a ales ca în fiecare scenă să se întâmple același lucru, un accident, dar privit din perspective diferite, iar fiecare alegere poate apropia sau îndeîndepărta personajele de umanitate. Una dintre frazele din text spune că ”oamenii sunt o cauză pierdută”. Oare chiar așa să fie?
Unchiul Vania (România, Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” București), regia: Tania Filip & Dana Rotaru, este o abordare directă, eliberată de preconcepțiile atât de bine înrădăcinate în istoria spectacolului. Un spațiul în care se întâlnesc actorii masteranzi cu o mare partitură cehoviană, spațiul în care își „încearcă puterile” și, nu în ultimul rând, spațiul în care respiră Actorul: fără inovații și interpretări regizorale, textul lui
Cehov este slujit cu onestitate și condescendență.
Memoirs of an Inexperienced Mother (UK, Leeds Beckett University), regia: Sara Jackson, un spectacol interactive după o piesă semi-autobiografică, care prezintă ce se întâmplă atunci când planul unei naşteri perfecte eşuează teribil. Vor fi râsete, lacrimi, bucurie și teamă, când privim la absurditatea dorinţei de a crea planul perfect, știind că nu se va întâmpla niciodată. Miracolul nașterii este o experiență diferită pentru toată lumea. Singurul lucru pe care toate îl au în comun este că nu merg conform planului.
Farmecul adânc al Rusiei / Shukshin’s Stories (Rusia, State Theatre of Nations), regia: Alvis Hermanis, este unul din spectacolele eveniment ale acestei ediții de Festival. Poveștile lui Shukshin au un caracter nostalgic. Actorii nu intenționează să înfățișeze țăranii sovietici ai anilor ’70 ci mai degrabă încearcă, prin reconstituiri, să înțeleagă ce a determinat personajele să fie așa cum sunt. Astfel, prin umor și ironie se creează simboluri tragice ale relațiilor umane obișnuite, care sunt descrise într-un mod rar întâlnit în teatru.

◊◊◊

Constantin Chiriac a fost premiat
la Gala „Valori de România”

iunie 2016

Constantin Chiriac a fost unul dintre laureații Galei de Excelență „Valori de România” la categoria „Cultură și Artă”. Evenimentul a fost organizat de Revista BIZ pentru a-i promova și celebra „pe cei care pun România pe harta lumii”, personalități și branduri deopotrivă. În total, la această primă ediției a Galei, au fost acordate 28 de premii pentru opt categorii.
Stabilirea nominalizaților și alegerea câștigătorilor s-au făcut în urma propunerilor venite de la specialiști în marketing și comunicare, CEO, lideri de opinie și manageri, și a unei cercetări realizate cu sprijinul Unlock Market Research.
„Sunt onorat de acest trofeu, cu atât mai mult cu cât vine de la o prestigioasă revistă de business din România! E un semnal minunat această insistență neobosită a celor de la BIZ de a căuta și promova valorile României, pe care o salut cu respectul cuvenit! Alături de echipa mea de la Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, și prin Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, promitem să promovăm, în continuare, „Valori de România”. Mulțumesc pentru această recunoaștere și îi felicit pe toți laureații acestei prime ediții”, a declarat Constantin Chiriac.
Din păcate, directorul TNRS nu a putut
participa la Gală, chiar în aceeași seară reprezentând Sibiul și România la un important festival international de teatru desfășurat în capitala Ungariei.
Designul trofeului „Valori de România”
a fost realizat de artistul Albert Sofian, inspirat din Cocoșul lui Brâncuși, un excepțional exemplu de ascensiune și ambiție românească.

◊◊◊

HAMLET

după W. Shakespeare

REGIA: Radu – Alexandru Nica; TRADUCEREA: Ion Vinea și Rareș Moldovan; SCENOGRAFIA: Dragoș Buhagiar; COREGRAFIA: Florin Fieroiu; Video: Daniel Gontz; MUZICA ORIGINALĂ: Vlaicu Golcea; DRAMATIZAREA: Oana Stoica și Radu Alexandru Nica; MAESTRU DE SCRIMĂ: Peter Habala; LIGHT DESIGN: Dragoș Buhagiar și Radu Alexandru Nica; ÎN DISTRIBUŢIE: Ofelia Popii, Mariana Mihu, Codruța Vasiu, Adrian Matioc, Adrian Neacșu, Cătălin Pătru, Vlad Robaș, Ciprian Scurtea, Pali Vecsei.
DURATA APROXIMATIVĂ: 1H 45MIN / PREŢ BILET: 15 LEI; REDUS 10 LEI;
Hamlet este contemporanul nostru. Dacă transformăm așteptarea, atributul său ab initio în neputință, vom descoperi omul de astăzi, devorat de responsabilități care îl depășesc. Hamlet este un personaj urban prin excelență, iar bolile citadine nu-l ocolesc. Nu întâmplător el reprezintă o matrice freudiană și după cum știm, psihanaliza este un trend metropolitan. Astfel, am pornit în demersul nostru de la spectacolul tradițional „Hamlet”, cel cu Lawrence Olivier. Față de această standardizare cutumizată a interpretării hamletiene, dar și față de spectacologia declamativă românească am preferat însă o distanță lucidă. Ne-am permis un montaj aproape cinematografic al textului și o polemizare cu clasicele spectacole retorice care au întruchipat de-a lungul vremii viziuni regizorale mature. Construcția de puzzle-uri teatrale din spectacol se ridică pe o deconstrucție a textului. Fără a miza pe întunecata față a dilematicul prinț al Danemarcei, am ales varianta de rebel fără cauză. Spiritul său ludic este vecin cu luciditatea, iar la marginea acesteia îl așteaptă nebunia. Hamlet reteatralizează lumea, iar memoria sa, obiectivă și afectivă este Horatio. Restul e tăcere. (Oana Stoica și Radu-Alexandru Nica)

◊◊◊

METAMORFOZE

după Ovidiu

REGIA: Silviu Purcărete; DRAMATURGIA: Alain Garlan; DECORUL: Helmut Stürmer; COSTUMELE: Lia Manțoc; MUZICA: Vasile Şirli; ÎN DISTRIBUŢIE: Veronica Aizancu, Eniko Blenessy, Emoke Boldiszar, Mihai Coman, Florin Coșuleț, Cristina Flutur, Diana Fufezan, Tomohiko Kogi, Adrian Matioc, Adrian Neacșu, Eduard Pătrașcu, Cătălin Pătru, Ofelia Popii, Gelu Potzolli, Mariana Mihu, Cristina Ragos, Viorel Rață, Vlad Robaș, Ciprian Scurtea, Cristian Stanca, Bogdan Sărătean, Codruța Vasiu, Pali Vecsei, Ema Vețean, Liviu Vlad.
DURATA APROXIMATIVĂ: 1H 40MIN / PREŢ BILET: 20 LEI; REDUS 10 LEI;
Ovidiu a comparat “Metamorfozele” sale cu efectele teatrului. Prin urmare, nu ar trebui să fie o surpriză pentru nimeni faptul că unul dintre cei mai cunoscuți regizori europeni, Silviu Purcărete, și-a propus să prezinte versurile poemului, să redea esența lor poetică și să extragă sunete și imagini extraordinare din ele. În adaptarea sa a capodoperei lui Ovidiu, la care a lucrat cu Alain Garlan, Purcărete a căutat să evidențieze cele mai ascunse sentimente ale oamenilor. Lucrând cu o mare varietate de artiști, el reușește să surprindă esența poemelor și să le transpună într-un spectacol tulburător și memorabil. Acest proiect este o colaborare între instituții din România, Luxemburg și Franța. Spectacolul a fost prima data montat în curtea interioară a Centre Culturel de Rencontre Abbaye de Neumünster. O punere în scenă spectaculoasă care a făcut publicul să aprecieze acustica și vizibilitatea unice ale acestui sit turistic.

◊◊◊

ABSOLVENTUL

o adaptare de Terry Johnson, după un roman de Charles Webb, cuprinzând material din scenariul de film de Calder Willingham și Buck Henry

REGIA: Theodor-Cristian Popescu; SCENOGRAFIA: Dragoș Buhagiar; COREGRAFIA: Florin Fieroiu; ILUSTRAŢIE MUZICALĂ: Marius Windt; ASISTENT DECOR: Tiberius Trifan; VIDEO: Costin Chesnoiu; TRADUCEREA: Veronica D. Niculescu; ÎN DISTRIBUŢIE: Mariana Mihu, Alexandru Malaicu, Cendana Trifan, Nicu Mihoc, Dan Glasu, Dana Taloș, Cristina Ragos, Arina Ioana Trif, Mihai Coman, Viorel Rață, Emöke Boldizsár, Ioana Blaga Frunzescu, Ioan Paraschiv, Rodica Mărgărit
DURATA APROXIMATIVĂ: 1H 20MIN / PREŢ BILET: 15 LEI; REDUS 10 LEI;
Comedia „Absolventul/ The Graduate” este o adaptare de Terry Johnson, bazată pe romanul lui Charles Webb și scenariul de film al lui Calder Willingham și Buck Henry, cu permisiunea Studio-Canal. Filmul regizat de Mike Nichols, cu Dustin Hoffman în rolul principal, a fost premiat cu un Oscar, cinci premii BAFTA și cinci Globuri de Aur. Producția Teatrului Național din Sibiu urmărește povestea trecerii spre maturitate a tânărului Benjamin Braddock și dezvăluie de sub poleiala falsă a „visului american” continua nevoie de libertate și autenticitate. Proaspăt absolvent de colegiu, indecis în legătură cu viitorul său, acesta se lasă sedus de mult mai matura, nu neapărat mult mai înțeleapta doamna Robinson, ca în cele din urmă să se îndrăgostească de fiica acesteia. Povestea de dragoste dintre cei doi tineri devine o probă emoționantă de maturitate și de regăsire a sinelui.

◊◊◊

FELII

un spectacol de Lia Bugnar; cu Ofelia Popii

SCENOGRAFIA & LIGHT DESIGN: Dragoș Buhagiar; COREGRAFIA: Florin Fieroiu; MUZICA ŞI SOUND DESIGN: Vlaicu Golcea; FIGURAŢIE: Alexandru Melnicenko.
DURATA APROXIMATIVĂ: 1H 25MIN / PREŢ BILET: 15 LEI; REDUS 10 LEI;
Felii e o înlănțuire de povești, o intersectare de destine, care gravitează toate în jurul unui bărbat cu a cărui moarte începe piesa. „Felii”, adică mai puțin decât bucăți și mai mult decât firimituri. Nu trebuie să mănânci tot cozonacul ca să-ți dai seama cum a ieșit. O felie e exact cât îți trebuie, să-ți faci pofta, dar să nu te saturi. Felii de viață, felii de iubire, felii de criză, felii de tristețe, felii hilare, felii. Şi când cameleonul Ofelia Popii se dezlănțuie între atâtea felii, spectacolul poate, pe bună dreptate, să se numească „Ofelii”. Nici că putea această piesa a mea să aibă un destin mai norocos.”